نوشته شده توسط : تیم پزشکی

خلط گلو یا چرک به علت تجمع چرک پشت گلو یا در اثر آبریزش در عقب بینی ایجاد می شود که باعث ناراحتی می شود. غدد درون گلو و بینی شما حدود 1 تا 2 لیتر مخاط در روز تولید می کنند. این مخاط حاوی سلولهایی است که کانال سینوس را پوشش می دهند و دارای چندین وظیفه مهم می باشند. این مخاط باعث رطوبت و پاکسازی کانال بینی، به دام انداختن ذرات خارجی، متوقف کردن آن ها و فیلتر کردن آن ها در راه سیستم تنفسی، مبارزه با عفونت و رطوبت هوا می شود. اغلب اوقات متوجه قورت دادن مخاط نمی شویم.

علائم خلط گلو و چرک

  •  سرفه چرک و خلط 
  •  احتقان گلو
  • تنگی نفس

علت خلط گلو چیست؟

1-  آبریزش از عقب بینی:

آبریزش از عقب بینی زمانی اتفاق می افتد که حجم زیادی مخاط در بینی و گلو تجمع می کند و باعث ایجاد خلط و سرفه می شود. خلط در طول شب در گلو ایجاد می شود و صبح باعث گرفتگی می شود.

2-  سرماخوردگی و یا آنفولانزا:

در طول سرماخوردگی یا آنفولانزا (آنفولانزا | علائم، درمان و واکسن آنفولانزا)، مخاط شفاف و رقیقی در بینی و پشت گلو ایجاد می شود. هنگامی که بدن شروع به واکنش به ویروس می کند، مخاط رقیق غلیظ می شود و زرد یا سبز می شود. این یکی از نشانه های قابل توجه ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا است.

3-  آلرژی یا حساسیت فصلی:

عده زیادی از مردم هر ساله از حساسیت فصلی رنج می برند. بر خلاف سرماخوردگی، علائم آلرژی فصلی (آلرژی | علائم، علت و درمان آلرژی) مانند عطسه، سرفه، خارش چشم و البته گلو درد، همه یک باره اتفاق می افتد. انواع مختلفی از آلرژن ها وجود دارد که باعث ایجاد این علائم می شوند، از اواخر زمستان تا تابستان. گرده درخت و گل یکی از مهمترین عاملان آلرژی فصلی است و علائم آن تا زمانی که آلرژن ها از بین رفته اند، ادامه دارد.

4-  غذاها:

متاسفانه بعضی از غذاها می توانند مخاط گلو را ایجاد کنند. شیر و محصولات شیر مانند ماست، پنیر و کره باعث ایجاد مخاط بیش از حد در گلو می شود. این مواد مولکولهای پروتئینی را به نام کازئین حمل می کنند که ترشحات مخاط را افزایش می دهد و هضم آن ها دشوار است. همراه با محصولات شیر، کافئین، قند، نمک، چای های غیر گیاهی، (به ویژه چای سیاه)، باعث ایجاد مخاط بیش از حد می شوند. سویا یکی از مواد غذایی گیاهی است که بیشترین مخاط را ایجاد میکند. کسانی که گوشت و لبنیات نمی خورند و محصولات سویا را جایگزین گوشت و لبنیات کرده اند، بیشتر در معرض تولید مخاط هستند.

5-  بارداری:

بسیاری از زنان علائم احتقان بینی، سرفه و عطسه در دوران بارداری را تجربه می کنند. این علائم بسیار رایج هستند و همراه با کمر درد و بیماری صبحگاهی دیده می شوند. استروژن باعث افزایش تولید مخاط و ایجاد مخاط رقیق یا غلیظ می شود.

25 روش درمانی خانگی برای خلط گلو و سینه

اختلالات گلو مانند ورم لوزه، گلودرد (گلو درد بدون علائم سرماخوردگی، علت چیست؟) ، زکام، لارنژیت (التهاب حنجره) اغلب علائمی از مخاط در گلو دارند. عفونت های ویروسی مانند آبله مرغان، سرخک، مونونوکلئوز، سرفه یا کراوپ ممکن است باعث ایجاد مخاط گلو شود. اگر گلو از دود سیگار، هوای آلوده و یا گازهای شیمیایی تحریک شده باشد، مخاط نیز می تواند بر روی پوشش گلو و بینی قرار گیرد. مخاط گلو موجب بد نفس کشیدن می شود زیرا حاوی پروتئین بالا است و باکتری های بی هوازی تولید می کند.

ادامه مطلب در 

25 روش درمان خلط گلو و سینه

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: